luni, 26 mai 2008

Publicitatea online – viitorul advertising-ului?

In cadrul Conferintei de la Londra – “IAB Engage 2005”, desfasurata pe 27 octombrie a.c. si avand ca tema “Internet versus Non-Internet Advertising”, fondatorul Microsoft, Bill Gates, a facut urmatoarea afirmatie: “The future of advertising is in the Internet.” In plus, Gates a previzionat si un termen: anul 2015. Sa fie oare adevarat?

Avand in vedere caracterul generalist al afirmatiei (se vorbeste despre piata la nivel mondial), este greu de facut o estimare. In prezent, cifrele arata cresteri considerabile si constante ale advertisingului online; Interactive Advertising Bureau (IAB) a dat publicitatii ultimele rapoarte: 10 miliarde USD la nivel mondial. Pentru Statele Unite, Pricewaterhouse Coopers preconizeaza ca in 2006, publicitatea online va atinge cota de 10% din totalul pietei de advertising prin diferitele medii, deja consacrate. Problema este cum stau lucrurile la nivelul Romaniei. Sunt dispuse companiile nationale sa investeasca in Internet?

Conform cifrelor publicate de ZDNet.com, piata de publicitate online a crescut constant inca de la inceputul anului 2003 si se asteapta ca pana la finalul acestui an sa depaseasca, pentru prima oara, suma de 10 miliarde USD, adica dublu fata de nivelul anului 2004.

Advertiserii au pompat aproape 3 miliarde USD in campanii online pe parcursul lunilor aprilie-mai-iunie, cu 26% mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent si cu 7% mai mult fata de primul trimestru al lui 2005. IAB si Pricewaterhouse Coopers au publicat drept cifra exacta 2,985 miliarde USD.

Site-ul Underclick.ro comenteaza cifrele. Astfel, piata de publicitate online se afla in al 10-lea trimestru consecutiv de crestere, cu un nou record in ultimul trimestru ca si cifra globala neta cheltuita pe publicitatea online. Publicitatea pe motoarele de cautare continua sa domine in aceste cifre, detinand un procent de 40% din cheltuielile efectuate.

Marketerii si agentiile au recunoscut Internetul ca fiind un mediu critic pentru atingerea audientei, precum si un mediu propice pentru promovarea brandurilor, care are si avantajul interactivitatii.

Tot la nivel mondial, publicitatea prin bannere a crescut cu 26%, putin mai scazut fata de publicitatea prin reclame text, cotate la o crestere de 27%, conform IAB. Alta mare crestere o au asa zisele sisteme de “referrals”, care au inghitit 347 de milioane USD, cu o crestere de 6%. Pe de alta parte, cea mai mare scadere o inregistreaza “programele de sponsorizare”, care sunt in declin constant de la un an la altul, atingand abia 57 de milioane USD.

Faptul ca in ultimii ani, Internetul a devenit un mediu tot mai accesat, explica aceste cresteri ale cifrelor rezultate din publicitate. Cu cat numarul de persoane care acceseaza Internetul pentru stiri, informatii, comunicare sau entertainment este mai mare, cu atat piata se dezvolta. Dar ce se intampla la nivelul Romaniei?

Revista Link a organizat luna aceasta, la Grand Café Galleron, o masa rotunda la care au participat greii industriei de publicitate online: Orlando Nicoara (General Manager NetBridge Investments), Calin Fusu (General Manager Neogen), Calin Rotarus (Online Sales Director ARBO media), Val Voicu (Marketing & Sales Manager iMedia), Vlad Stan (General Manager Vodanet), Ciprian Stavar (Interactive Media Director Vodanet Media), Alin Zainescu (General Manager Newmedia Agency), Dragos Dehelean (General Manager Selenis), Adina Vasilescu (General Manager Business Online), Madalin Matica (Director of European Operations DotCommerce) si Antonio Éram (Business Development & Strategy Manager DotCommerce). Scopul intalnirii a fost de a identifica stadiul actual al pietei, tendintele de evolutie si conceptia publicului consumator autohton asupra “New Media”. Conform cifrelor furnizate de principalii jucatori, piata romaneasca de publicitate online a depasit in 2005 pragul de 2 milioane de Euro. Insa, aceasta valoare reprezinta doar 0,02% din totalul spending-ului pe Internet la nivel mondial…

Niciun comentariu: